Akredytacja Urzędu Dozoru Technicznego
F-GAZY: FGAZ-S/27/0005/21
POMPY CIEPŁA: OZE A/22/00101/20
FOTOWOLTAIKA: OZE A/14/00076/19
Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno ? Szkoleniowych MSUES
Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno – Szkoleniowych (MSUES)
Rejestr Instytucji Szkoleniowych (RIS)
Wpis do RIS nr: 2.18/00045/2021

Szkolenia z Drona

Drony, czyli bezzałogowe statki powietrzne (UAVO), są dziś nieocenionym wsparciem dla działalności człowieka w różnych obszarach i zadaniach. W związku z rosnącą popularnością użytkowania dronów. Szkolenia z dronów mają zapewnić bezpieczeństwo zarówno pilotom, jak i osobom postronnym, a także wyeliminować zagrożenie, które mogą stwarzać osoby amatorsko sterujące bezzałogowcami. Wykonywanie zdjęć, pomiarów czy wideofilmowanie z powietrza to tylko niektóre z wielu możliwości oferowanych przez nasz szkolenie z dronów. Intensywny rozwój technologiczny pozwala na wykorzystanie tych urządzeń do wielu celów, bardzo ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa i komfortu życia człowieka. Dla przedstawicieli firm instalacyjnych będzie dodatkowym źródłem wiedzy z zakresu prawidłowego, zgodnego z normami, stosowania be w budownictwie energooszczędnym.

4.1. Kurs DRONY UAVO VLOS NSTS–01 wraz z europejskimi uprawnieniami do wykonywania lotów-komercjalizacja w różnych branżach w tym zastosowanie w termowizji i instalacjach elektroenergetycznych.

Wybierz termin i zapisz się

6 Dni

4625,00 zł

  1. DRON- Bezzałogowy statek powietrzny, statek powietrzny – który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwości transportu pasażerów. Urządzenie jest pilotowane zdalnie lub wykonuje lot automatycznie.

  2. BSL – Bezzałogowy Statek Latający

  3. BSP – Bezzałogowy Statek Powietrzny

  4. UAS – Unmanned Aircraft System; system, w skład którego wchodzi: dron, aparatura kontrolna, połączenie służące do kontrolowania drona oraz pozostałe wyposażenie drona.

  5. UAV – Unmanned Aerial Vehicle ( tłumaczenie: bezzałogowy statek powietrzny)

  6. UAVO – Świadectwo Kwalifikacji, dokument uprawniający do legalnego sterowania dronem w przypadku lotów innych niż o charakterze rekreacyjno – sportowym

  7. VLOS – Visual Line of Side – tłumaczenie: Lot w zasięgu wzroku,

  8. BVLOS – Beyond Visual Line Of Side – tłumaczenie: Lot poza zasięgiem wzroku

  9. VTOL – Vertical Take off and Landing – tłumaczenie : pionowy start i lądowanie – dotyczy samolotów, które mają możliwość startu i lądowania pionowego.

  10. ULC – Urząd Lotnictwa Cywilnego

  11. PAŻP – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

  12. NSTS – Europejska Kategoria wykonywania lotów w poszczególnych zakresach i zasadach

  13. NSTS-01 VLOS MR do 4kg – podstawa dla każdego pilota drona latającego stylem klasycznym w zasięgu wzroku VLOS do ciężaru 4kg lub freestajlowo w trybie FPV.

  14. NSTS-02 MR do 25kg – jeśli masa drona przekracza 4kg i będzie on latał w zasięgu wzroku to te uprawnienia do tego pozwalają.

  15. NSTS-05 BVLOS MR do 4kg – wykonywanie lotów w pełnym zakresie przestrzeni powietrznej, wykraczającej poza zasięg wzroku pilota, statki powietrzne do 4kg

  16. NSTS-06 BVLOS MR do 25kg – wykonywanie lotów w pełnym zakresie przestrzeni powietrznej, wykraczającej poza zasięg wzroku pilota, statki powietrzne przekraczają 4kg masy

  17. ICAO – Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego

  18. EASA – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego

  19. FPV – widok z perspektywy pierwszej osoby, inaczej : wykonywanie lotu bezzałogowym statkiem powietrznym który wyposażony jest kamerę natomiast pilot drona wyposażony jest w multimedialne google, które przekazują transmisję obrazu z drona bezpośrednio na oko pilota drona.

  20. RTH – return to home – funkcja powrotu drona do miejsa startu, używa się jej w przypadku gdy pilot drona straci łączność z bezzałogowym statkiem powietrznym – tak więc aby odzyskać drona wciska na kontrolerze sterowania przycisk RTH i dron wraca w linii prostej z wcześniej zdeklarowaną wysokością lotu.

Nowe przepisy europejskie dotyczące dronów obowiązują od 21 grudnia 2020 r.

Rejestracja i szkolenie dostępne są na stronie https://drony.ul.cgov.pl/

Urząd Lotnictwa Cywilnego nie drukuje ani nie upoważnia innych podmiotów (osób fizycznych czy osób prawnych) do wydruku potwierdzeń zaliczenia szkolenia, zdania egzaminu online i innych dokumentów potwierdzających kompetencje pilota bezzałogowego statku powietrznego (będącego jednocześnie operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego). Każdy operator systemu bezzałogowego statku powietrznego otrzymuje w rejestrze operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych, prowadzonym przy pomocy środków elektronicznych, cyfrowe potwierdzenie swoich uprawnień. Format (wzór) w jakim te uprawnienia są udostępnianie wynika z AMC & GM to Part-UAS, tzn. z Akceptowalnych Sposobów Potwierdzania Spełnienia Wymagań (AMC) oraz Materiałów Zawierających Wytyczne (GM) dla systemów bezzałogowych statków powietrznych. Każdy operator systemu bezzałogowego statku powietrznego może sam wydrukować sobie swoje uprawnienia w dowolnym formacie. 

Na dronie należy umieścić numer operatora, wygenerowany podczas rejestracji. Numer musi być umieszczony w sposób czytelny, odporny na zniszczenia i musi być widoczny podczas kontroli. Jeśli rozmiar statku powietrznego nie pozwala na umieszczenie znaku w widoczny sposób na kadłubie lub reprezentuje on odwzorowanie modelarskie prawdziwego statku powietrznego, na którym umieszczenie oznaczenia mogłoby zepsuć realizm odwzorowania to dopuszcza się oznaczenie wewnątrz komory akumulatora (jeśli jest do niej dostęp).

Numer operatora to unikalny numer umożliwiający identyfikację zarejestrowanego operatora – ten numer umieszczamy na statku powietrznym i w systemach zdalnej e-identyfikacji (jeśli są dostępne). Numer pilota to unikalny numer dokumentu potwierdzającego kompetencje operatora do wykonywania operacji.

Nie ma obowiązku rejestracji każdego drona. Jest natomiast obowiązek rejestracji operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego (BSP), wykonującego operacje w kategorii „otwartej” i „szczególnej”. Operatorzy systemów bezzałogowych statków powietrznych umieszczają swój numer operatora na każdym swoim BSP.

Nie. Każdy operator, oprócz osoby niepełnoletniej powyżej 16. roku życia, rejestruje się samodzielnie.

W przypadku tymczasowego (chwilowego) wypożyczenia drona, nie trzeba zmieniać numeru operatora, jednak jako operator ponosisz odpowiedzialność za operacje wykonywane tym dronem.

W tym przypadku należy umieścić na dronie swój prywatny numer operatora.

W przypadku tymczasowego (chwilowego) użytkowania drona, nie trzeba zmieniać numeru operatora, jednak  operator wykonujący aktualnie lot ponosi pełną odpowiedzialność za operacje wykonywane danym dronem. W przypadku, gdy jeden dron jest używany przez kilku członków rodziny, numer na dronie może być przymocowany np. na mocny rzep, aby w łatwy sposób go zmienić. Numer operatora na dronie musi być tożsamy z numerem operatora wykonującego operację.

Każdy lot BSP należy poprzedzić zrobieniem check-inu w aplikacji DroneRadar. Na mocy przepisów Ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (art. 15zzzzl) oraz Wytycznych nr 25 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (zał. 1, pkt 1.2) każdy lot BSP w polskiej przestrzeni powietrznej powinien się odbyć po poinformowaniu PAŻP o zamiarze wykonania lotu za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, określonego przez Agencję.

Należy zastosować się do ogólnych przepisów wykonywania lotów w danej strefie geograficznej. Przed każdym lotem należy sprawdzić ograniczenia danego miejsca, poprzez stronę internetową Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej lub dedykowaną aplikację DroneRadar.

W kategorii otwartej można latać jedynie w zasięgu wzroku i do wysokości 120m.

Przepisy UE nie określają szczególnych warunków dla wykonywania lotów w celach „zarobkowych”. Wykonywanie lotów BSP uwarunkowane jest analizą ryzyka, odległością od osób i masą BSP. Nowy podział na kategorie lotów związany jest z ryzykiem wykonywania operacji BSP względem osób znajdujących się na ziemi i innych użytkowników przestrzeni powietrznej.

Kategorie lotów: 

  • Kategoria otwarta (OPEN): obejmuje operacje VLOS, niewymagające uzyskania zgody ani specjalnego zezwolenia. W tej kategorii można operować dronami o masie poniżej 25 kg,  do maksymalnej wysokości lotu 120 m nad terenem (lub ponad przeszkodą wyższą niż 120 m), gdzie ryzyko względem osób trzecich jest bardzo niskie. Kategoria ta zawiera trzy dodatkowe podkategorie lotów: A1-LOTY NAD LUDŹMI, A2-LOTY BLISKO LUDZI, A3-LOTY Z DALA OD LUDZI.

  • Kategoria szczególna (SPECIFIC): obejmuje operacje VLOS/BVLOS, wymagające uzyskania zezwolenia od właściwego organu z racji większego ryzyka względem osób trzecich (operacje, które przekraczają ograniczenia kategorii otwartej).

  • Kategoria certyfikowana (CERTIFIED): obejmuje operacje VLOS/BVLOS, które wymagają certyfikacji bezzałogowego systemu powietrznego na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945 oraz certyfikacji operatora i personelu. W tej kategorii wykonuje się operacje wysokiego ryzyka względem osób postronnych, jak np. przewóz materiałów niebezpiecznych.